Resa med barn tips!

Tänkte skriva ett inlägg om vad man kan tänka på när man reser/semestrar med barn. Båda för min och eran skull. Har jag missat något så tipsa mig mer än gärna! Vi lär oss genom egna och andras erfarenheter, eller hur?

- Börjar med solskyddscreme/spray. Använd creme med hög faktor och smörj ofta. Tänkt på att smörja efter bad även fast den ska vara vattenfast. Oftast så ska man smörja in en halvtimme innan man vistas i sol. Läs på förpackningen! Barn under ett år ska inte vistas i sol.

- Solhatt. Ha en keps eller hatt på, gärna så den täcker nacke och öron. Även under bad! Ett bra tips är att hålla hatten mot solen. Ju mindre solen lyser igenom desto bättre skydd ger den.

- Var inte i solen under de starkaste soltimmarna. Man brukar rekommendera att hålla sig i skugga mellan 11-15.

- Drick vatten! Läsk är gott men hjälper inte att hålla vätskebalansen i kroppen. Köp vatten på flaska även fast de säger att man kan dricka kranvattnet. Borsta även tänderna med flaskvatten.

- Solglasögon är att rekommendera. Gärna så att de går ut på sidorna om ögonen med.

- Solskydds kläder finns att köpa i de flesta välsorterade klädes butiker. UV 50+ är det ofta på dem. Ska ni flyga finns det nästan alltid att beställa i airshopen till ett bra pris. Barn under ett år kan ni beställa en större storlek till. Ofta räcker de till armbågarna/knäna men med en storlek större ända till fötterna/händerna. :) Tänk dock på att den ska skydda upp till nacken också!

- Ha med vätskeersättning. Resorb finns på apoteket i bl.a. brus. (jag har det alltid hemma iaf)

- Blöjor är perfekt att lägga i vagnen under flygresan. Ni slipper vikten på bagaget.

- Köp en plastsäck att transportera vagnen i. Finns att köpa på Arlanda för ca 30kr.

- Blöta skötlappar. Egentligen är jag inte en beundrare av dem men under en resa är de perfekta. Prova gärna att torka dig själv med dem innan du använder på ditt barn. Jag köpte en sort förrut som sved enormt på mig så den vägrade jag att använda på Oliver.

- Beställ dryck utan is då isen ofta är gjord på kranvatten.

- Sallad är nyttigt och gott men den är nog oftast sköljd i kranvatten. Jag skippar helst sallad till barnen under utomlandsresan. Kokta grönsaker tycker jag dock är okej.

- Ät frukt med hårt skal! Annars kan den vara bevattnad med dåligt vatten som sugits upp av frukten.

- Alvedon eller panodil kan vara bra i förebyggande syfte.

- Kläder i 100% bomull andas och det är skönt i lite varmare klimat. Inga super taighta kläder.

- Resekit med underhållning till barnen. Kritor, papper, minibilar, sago cd, bok, små gubbar, my little pony hästar osv. Finns också ofta till en bra peng i airshopen.

- Burkmat till små barn som äter det. Inget jag personligen heller är en stor beundrar av men perfekt till resan.

- Om ni bor på lägenhets hotell kan ni lätt värma mat/välling. MEN om det är endast rum så rekommenderar jag att införskaffa en vattenkokare.

- Bärbar DVD. Jag är såå glad att vi köpte en sån till Oliver. Underhållning under en ganska lång stund och den är lätt att ta med sig. Är man offentligt så kan man försöka att använda hörlurar. Inga som man stoppar in i öronen utan sätter på hela örat.

- Vi start/landning kan man ge barnet napp, nappflaska, tuggummi mm. för att tryckutjämna. Barn som sitter i knä (under två år) måste sitta upprätta, rakt fram så tyvärr brukar det inte gå att amma även fast det ofta rekommenderas. När Oliver var liten fick han inte ens luta mot min arm då han sov... Beror väl lite på kabinpersonalen men det är ju en säkerhets regel! Ju yngre man är desto mindre brukar man dock känna av lufttrycket vilket är bra!

-  Bärsele kan vara bra att ha med sig. Ibland kan det vara krångligt att ta sig fram med vagn.

- Engångs underlägg/skötbädd. Om du måste byta så kan man råka hamna på ett lite mindre mysigt ställe ibland. Då kan det vara skönt att slänga underlägget sen.

- Vaccinationer! Superviktigt att kolla upp vad som gäller dit du ska. Hepatit A och B tycker jag persoligen att man kan vaccinerna sig mot ändå. Det kan du faktiskt bli smittade av här hemma med. Tror inte att barn under ett år får vaccineras mot det dock, men jag vet inte hundra. Hör dig för vetja! :) (BVC, häslocentral)

- Tvättmedel som du kan handtvätta med om det behövs. Exempelvis Y3.

- Parasoll att ha utomhus och på vagnen.

- Bebisen kan gärna få vara naken eller bara ha blöja då det är varmt. Inte i solen!

- Myggnät! Finns mycket otäckta mygg/kryp i Sverige och andra länder.

- "Märk" ditt barn. Skriv en lapp med namn/telefonnr på och stoppa i fickorna på barnet. Skriv på armen. Tryck en tröja. Bara det går att kontakta mamma eller pappa om ni kommer ifrån varandra. Jag köpte armband till Oliver idag på Barnens hus. Det är som ett åkband och kostade bara 29,90:-! Jag skriver en lapp också - det kan ju inte göra någon skada direkt

- Väldigt viktigt! Ett tålmodigt och avslappnat humör. Ha inte allt för höga krav - ha kul! :) Det är ju semester...

Tror inte att jag glömt något av vad jag brukar tänka på. Kompletera mig gärna! Det här är vad JAG tycker att man kan tänka på och inget som måste följas. En del håller med mig andra inte... :)

Well idag köpte jag blöj badbyxor till Robin. På vårat hotell finns det en babypool under parasoll och ett litet dopp ska han nog få han med. ;) Jag köpte även solskydds kläder till honom och det har jag beställt i airshopen med. Ett parasoll att sätta på vagnen införskaffades också + armbanden.


Solskyddskläder och badbyxor till Robin.

    
Armbandet                           Vagn parasollet UV 50+

Tack Rosanna förresten för erbjudandet om lån. Det kostade 159:- så jag tyckte det var billigt att köpa själv. Då kan det gå sönder utan att jag får ågren. :) Tack iaf!

Hejs svejs!

Kommentarer
Postat av: Madelene

Superbra tips, verkligen!!

2009-06-14 @ 19:39:26
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Zandra

Jag har ett tips, du MÅSTE se till att solkyddsfaktorn både innehåller skydd mot UV A och UV B strålar! Puss och Kram

2009-06-14 @ 22:27:30
URL: http://zandraostergrenboqvist.blogg.se/
Postat av: Annika Granstedt

Gillar om det du skrivit! Trevligt att se en del nyttiga saker och inte bara det vanliga grejerna som man kan se om varenda dag. ;)

2010-12-02 @ 14:08:38
URL: http://jade.se/reseguide/bangkok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0